Ana içeriğe atla

Mahmut Derviş şiirleri


oradan geliyorum

mahmut derviş

oradan geliyorum ve anılarım var
faniler gibi doğmuş bir annem
ve bir sürü penceresi olan bir evim,
kardeşlerim, arkadaşlarım var
ve soğuk pencereli bir hapishane hücresi.
benimkisi martılardan koparılmış bir derya
kendi manzaram
ve ekstra ot saplarım var.
benimkisi kelimelerin öteki ucunda bir ay,
ve kuşların cömertliği,
ve ölümsüz bir zeytin ağacı.
ben bu ülkeyi kılıçların önünde yürüdüm
yaşayan bedenini yüklü bir masaya çevirdim.

buradan geliyorum. gökyüzü annesi için ağladığında
annesine geri veriyorum.
ve kendimi geri dönen buluta bildirmek için
ağlıyorum.
bütün kelimeleri yüksek mahkemeye yaraşır şekilde öğrendim
böylece kanuna karşı gelebilirdim.
bütün kelimeleri öğrendim ve basit bir kelime
yapmak için parçaladım: Vatan…




üçlü ilahi

mahmut derviş

kelimelerimin toprak olduğu
gün
buğday saplarının arkadaşıydım.

kelimelerim gazap olduğunda
zincirlerin arkadaşıydım.

kelimelerim taş olduğunda
nehirlerin arkadaşıydım.

kelimelerim isyan olduğunda
depremlerin arkadaşıydım.

kelimelerim acı elmalar olduğunda
iyimserin arkadaşıydım.

ama kelimelerim bal olduğu gün
dudaklarımı
kara sinekler kapladı.

çeviri: mustafa burak sezer

Kertenkele Dergisi, Ekim-Aralık 2011
 




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İngiliz Romantik Şiiri Üzerine Birkaç Söz

Mustafa Burak Sezer
İngiliz Romantik şiirinin William Shakespeare'la başladığı kabul edilir, fakat bu akımın şiirde hakiki bir akım olması, ya da Romantizmin şiirde ikinci kez dirilmesi, William Wordsworth, Coleridge ve Robert Southey'le yaşanmıştır ya da başlamıştır. Bu şairlerin Romantik akımı oluşturmasında 1783'te İngiltere'nin emperyal zulmüne karşı Kuzey Amerika'da cereyan eden Amerikan İhtilali ve akabinde 1789'da emperyal kraliyet sömürge rejimine karşı meydana gelen Fransız İhtilali'nin büyük etkisi olmuştur. Kral Louis'in karısı Kraliçe Mary Antoniette'nin bilindik sözü meşhurdur, "Eğer insanların yiyecek ekmekleri yoksa, müsade edin kek yesinler". Fransız İhtilali başladığında William Wordsworth Paris'te yaşıyordu ve 19 yaşındaydı. Fransız İhtilalinin etkisi, Wordsworth'un "Prelud" (prelüd, peşrev, giriş) adlı şiirinin ilk stanzalarında açıkça görülür.
Romantik şairler sentimental olarak, Fransız İhtilalinin ge…

Henry Fielding'in Joseph Andrews'u Üzerine Birkaç Not

Mustafa Burak Sezer
Fielding, İngiliz romanına getirdiği realistik açılımla, İngiliz romanının babası olarak kabul edilir. Her ne kadar John Bunyan'ın The Pilgrim's Progress'i ve Daniel Defoe'nun Robinson Crusoe'su edebiyat tarihçileri arasında asırlardır ilk roman babında bir tartışma konusu olsa da, İngiliz edebiyatında ilk yazılan roman cumhur gözünde Fielding'in çağdaşı Richardson'ın Pamela'sıdır. Richardson ve Fielding 18. yüzyılın ikinci yarısında aynı zam anda İngiltere'de "Age of Dr.Johnson", -Dr. Jonhson Çağı- olarak adlandırılan zaman diliminde yaşamıştır.
Richardson, Fielding'in aksine sürekli moral üzerine ahlak dersleri vererek, didaktik romanlar yazar. İlk roman olarak kabul edilen Richardson'un Pamela'sı epistolarik (mektup biçimsel) roman türünde kaleme alınmıştır. Tamamen moral kaygılar güden Richardson, Pamela'sını erdemli ve iffetli bir kadın olarak portreler. Büyük bir malikanede hizmetçilik yapan genç v…

Hızlı konuşan kadın